این طرح برای اولین بار در شهر اولین ها، شهر زیبای تبریز اجرا شده و مورد استقبال و تعجب شهروندان قرار گرفته است. در این طرح معدلین 18 و 18 به بالا بدون اخذ هزینه و به طور رایگان در دبیرستان غیردولتی اذربایجان، ثبت نام می کنند. لازم به ذکر است که از معدلین 17 و 17 به بالا با 50% تخفیف و معدلین 16 و 16 به بالا با 25% تخفیف ثبت نام می شود.
این طرح برای اولین بار در شهر اولین ها، شهر زیبای تبریز اجرا شده و مورد استقبال و تعجب شهروندان قرار گرفته است. در این طرح معدلین 18 و 18 به بالا بدون اخذ هزینه و به طور رایگان در دبیرستان غیردولتی اذربایجان، ثبت نام می کنند. لازم به ذکر است که از معدلین 17 و 17 به بالا با 50% تخفیف و معدلین 16 و 16 به بالا با 25% تخفیف ثبت نام می شود.
حالا تصور اینکه در جایی از این دنیا، کودکان در سن هفت سالگی و دیرتر از بسیاری از هم سن و سالان خود وارد مدرسه شوند، ساعات کمتری را در مدرسه بگذرانند، خبری از کلاس خصوصی و مدرسه غیرانتفاعی نباشد، بچه ها به ندرت تکلیف و امتحان داشته باشند، بهترین تجهیزات برای مدارس فراهم شود و هیچ کس به خاطر هوش پایین تر خود ترک تحصیل نکند احتمالاً خیلی عجیب به نظر می رسد!
هیچ کس بی سواد نیست
سالهاست که بیسوادی در کشور فنلاند ریشهکن شده است. موهبتی که دلیل آن را باید در سیستم آموزشی منحصر به فرد این کشور جُست. این سیستم آموزشی با ویژگیهای خاص خود سبب شده فنلاند با جمعیت اندک خود به یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری بدل شود. اصلیترین شاخصه این سیستم را باید دوری گزینی آن از استانداردسازی دانست.
در فنلاند محتوای درسی واحدی به مدارس اعلام نمیشود و تنها یک چهارچوب کلی به مدارس برای تدریس داده می شود. معلمان هر مدرسه میتوانند محتوایی که خودشان مناسب میدانند را بر مبنای این چهارچوب طراحی و آموزش دهند.
یکی دیگر از ویژگیهای بارز نظام آموزشی فنلاند، توجه به تک تک دانش آموزان و تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل است. در بیشتر کشورهای دنیا، دشواری دروس برای برخی از دانشآموزان که توانایی ذهنی کمتری برخوردارند موجب سرخوردگی و در نهایت ترک تحصیل آنها میشود.
در فنلاند سیستم آموزشی به گونه ای طراحی شده که امکان ترک تحصیل در آن تقریباً به صفر می رسد. اگر دانش آموزی در درس خاصی ضعف داشته باشد، معلم در کلاس توجه ویژه ای به نیازهای او کرده و حتی ساعات زیادتری را برای تدریس به او اختصاص می دهد. آمار نشان می دهد 30 درصد از دانشآموزان در مدارس فنلاند در طول 9 سال نخست تحصیل مورد حمایت ویژه معلم خود قرار میگیرند. همچنین روانشناس و مشاور مدرسه به دانش آموزانی که در مدرسه با مشکلات آموزشی روبرو هستند کمک می کنند.
مدارس در فنلاند دولتی و کاملاً رایگان هستند. شمار دانشآموزان در کلاسهای درس در فنلاند بسیار کمتر از متوسط جهانی است. به این ترتیب امکان ارتباط مؤثر بین معلم و دانشآموزان و امکان توجه بیشتر معلم به تک تک دانش آموزان فراهم میشود. همچنین در درسهای عملی، حداکثر 16 دانشآموز در کلاس حضور دارد و به این ترتیب امکان بهرهگیری بهتر از تجهیزات و آموزش بیشتر فراهم میگردد.
دوره ابتدایی در فنلاند شش سال است. معمولاً کودکان هر 6 سال را با یک معلم میگذرانند. بچهها معلم خود را با نام کوچک صدا میکند، در سر کلاسها میتوانند دمپایی به پا کنند و خلاصه اینکه کار و هوایی بسیار دوستانه در کلاسها جریان دارد. در دورة ابتدایی خبری از تکلیف خانه و امتحان نیست. تنها در دوره دبیرستان، آنهم به شکل محدود و نه چندان رسمی، تکلیف خانه و امتحان وجود دارد. بچه ها در وقت آزاد خود به تفریح، ورزش یا فعالیت های هنری می پردازند.
منزلت والای معلمان در فنلاند
معلمان در جامعه فنلاند شان و منزلتی هم رده با پزشکان و وکلا دارند. تمامی معلمان در این کشور دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و معمولاً از میان 10 درصد ممتاز فارغالتحصیلان دانشگاه انتخاب میشوند. همچنین معلمان حقوق و مزایای بسیار بالایی دارند. آنها هر روز تنها چهار ساعت تدریس میکنند و البته هر هفته باید دو ساعت در کلاسهای آموزش ضمن خدمت شرکت کنند. شغل معلمی از شغل های پرطرفدار در فنلاند است و کثیری از شهروندان متقاضی خدمت درآن هستند.
نظام آموزشی، رمز پیشرفت فنلاند
فنلاند منابع طبیعی چندانی ندارد و به همین دلیل فنلاندی ها، نیروی انسانی را اصلیترین منبع اقتصادی کشور خود می دانند. از نظر فنلاندی ها آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایهگذاری بلندمدت است. به همین دلیل شاید هیچ شگفتآور نباشد که درآمد ناخالص ملی فنلاند با جمعیت 4/5 میلیونی نفری برابر با 250 میلیارد دلار باشد. کافی است این رقم را با درآمد ناخالص ملی 514 میلیارد دلاری ایران هفتاد و چند میلیونی قیاس کنید تا بهتر متوجه این تفاوت شوید!
منابع:
http://www.businessinsider.com/finland-education-school-2011-12?op=1
http://www.huffingtonpost.com/lesley-chilcott/my-crush-on-finland_b_751148.html?view=print
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام محمد علی آل هاشم در دیدار با دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس استان با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری تحصیل،تهذیب و ورزش سه اولویت اصلی دانش آموزان قرار گیرد،افزود: تحصیل را در اولویت قرار دهید چرا که تحصیل تخصص را ببار می آورد.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه تهذیب به معنی خودسازی است، تصریح کرد: تهذیب نفس و پرهیز از ارتکاب گناه باعث سعادت بشر در دنیا و آخرت می شود.
وی در بر جدی گرفتن موضوع ورزش تاکید وخاطر نشان کرد: ورزش نه تنها برای سلامتی بدن مفید بوده بلکه از مبتلا شدن به آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن در جامعه نقش قابل توجهی دارد.
حجت الاسلام محمد علی آل هاشم با اشاره به اهمیت نماز تصریح کرد: نماز ستون دین بوده واگر باخضوع وخشوع خوانده شود انسان را از بسیاری منکرات نگه خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اوضاع کشور حساس و در پیچ تاریخی قرار دارد، افزود: تحریم های اقتصادی، تهدیدات نظامی، فشارهای سیاسی و تهاجم فرهنگی از حربه های دشمن برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر اینکه بصیرت افزایی مهمترین نیاز کنونی جامعه برای مقابله با تهدیدات دشمنان است، یادآور شد: تعدادی از افراد متدین به واسطه نبود بصیرت کافی در جریان فتنه ۸۸ گرفتار شدند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه عدم بصیرت، عامل انحراف از مسیر است، اذعان کرد: بصیرت یعنی شناخت لحظه ها و اگر انسان بصیرت نداشته باشد و ناخواسته و ناخودآگاه به دشمن کمک خواهد کرد.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه امروزه خطرناک ترین تهدید دشمن علیه گفتمان و هویت انقلاب است، اظهار کرد: دشمنان با تضعیف جمهوری اسلامی بدنبال از بین بردن گفتمان انقلاب و اندیشه های متاثر ازآن هستند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی درپایان تاکیدکرد: وظیفه کنونی ما پیروی از منویات مقام معظم رهبری، حرکت در مسیر انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهداء عظیم الشان کشور، شناخت توطئه های دشمنان اسلام وایران، اتحاد و حضور همیشگی درصحنه که موجب یاس و نا امیدی دشمنان کوردل جمهوری اسلامی می باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در مراسم افتتاحیه طرح تابستانی یاوران ولایت بسیج دانش آموزی استان ،طرح ولایت را دوره ای اثرگذار همراه با بصیرت افزایی عنوان کرده و گفت: باید همه نسبت به افزایش بصیرت خود روز به روز تلاش کنیم.
وی در معنی بصیرت افزود: شناخت لحظه٬مطلع شدن از دیروز ٬امروز و فردا به معنای واقعی بصیرت می باشد که نوجوانان باید نسبت به این حساس بوده و بیاموزند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با هشدار نسبت به نداشتن بصیرت ٬تاکیدکرد: انسان بی بصیرت ناخواسته به دشمن کمک می کند.
حجت الاسلام آل هاشم برگزاری کلاس های بصیرت افزایی در طرح ولایت دانش آموزی را بسیار ارزشمند برشمرد، افزود: در همین دوران چه بسا افراد مومنی بودند که بعلت آگاهی نداشتن ناخودآگاه و ناخواسته به دشمن کمک رساندند.
امام جمعه تبریز طرح ولایت دانش آموزی را حرکتی زیبا و مبارک متشکل از جوانان مومن و علاقمند عنوان کرده و گفت: اصل هدف برای اثرگذاری این حرکت درآینده کشور را به برکت همین نیروهای جوان شکل گرفته در این دوره ها دانست.